Holliday In havde en meget fin morgenmadsbuffet.
Vi lagde nødplaner under morgenmaden, da det havde regnet temmeligt
meget i løbet af natten. Et konsultation på PC'en afslørede dog, at
regnen ville holde op, og det var da også allerede tørt, da vi forlod
hotellet.
Vi besluttede os for at droppe besøget i hulerne ved "Cave of the
Mounds", selv om det var et "National Landmark", da turen i dag var
lang, så første mål var "House on the Rock", som vi havde set en kort
beskrivelse af i vores store USA-bog - dog uden at have nogen idé om,
hvad der ventede os.
Allerede på parkeringspladsen fik vi en idé om, at dette var noget
specielt. Gigantiske orientalske dråbeformede potter med kravlende
firben og smukke blomster, var spredt på vej mod indgangen. Det var en
dyr oplevelse, 30$ pr. næse, at komme ind, men så fik vi adgang til alle
tre sektioner i huset. Tre sektioner? Er det ikke bare et hus? Vi får
udleveret en plan over komplekset, som mere ligner en labyrint end et
hus.
|
Vi er kun lige kommet ud af billetsalget,
da vi via overdækkede gangbroer bliver ført forbi en smuk
asiatisk inspireret have. Det skal vise sig at være
kendetegnende for hele huset, at det flyder med kinesiske
dukker, lamper, malerier, statuer osv. Vi følger en meget lang
gangbro, som er bygget højt højt oppe i luften for at kunne føre
gæster op til "huset på toppen af klippen". |
|
Nu kommer vi ind i selve huset og starter en lang rundtur, som på
snild vis fører os igennem alle rummene i det tre etager høje og genialt
udtænkte hus. Der er lavt til loftet mange steder, der er plys over alt,
hvis klipperne og de nøgne sten ikke stikker ud af væggen. Der er
spækket med farverige lamper og kinesiske ting. Huset er mere et museum,
end et sted hvor man har levet. Her er dog et køkken, så man har da
kunnet lave mad her.
Højdepunktet i huset er "The Infinity Room" ... det uendelige rum,
som er uendeligt langt. Den gode Alex Jordan, som boede her, og det
meste af tiden havde huset åbent for betalende gæster, må have nydt at
vise dette rum frem. Lige når man kommer ind i rummet er illusionen
perfekt. Den brede gang er inrammet af små vinduer på væggende, og
gulvet fortsætter i det uendelige kun afbrudt af en kasse et godt stykke
fremme. Kassen viser sig at være et vindue i gulvet, som afslører, at vi
befinder os højt svævende over trækronerne ... fascinerende!
Bedraget er næsten perfekt. Kun det faktum, at vinduerne har samme
størrelse hele vejen ud til "uendeligheden", afslører bedraget. Her er
kvælende varmt, og det er endda en skyet dag, hvor det småregner ind
imellem, så vi er glade for at det ikke er høj klar sol.
Vi forlader huset og går tilbage af den lange gangbro, spændte på hvad
der nu venter os i sektion to og tre.
|
|
Nu flipper det ud! Starten af sektion to viser sig at være
"Streets of Yesterday", som er en lang gade i det vilde vesten,
hvor alle husene er indrettet som butiksudstilinger, man kan
studere gennem vinduerne. Her en en gal samler gået amok. Det er
flot, men det geniale er erstattet af den amerikanske svaghed
for at overgøre tingene. Det ene tableau afløser det andet, og
det totale vanvid sætter ind, da vi kommer ind i "Heritage to
the Sea", hvor et stort rum i tre etager har gange rundt langs
væggene på alle tre etager, hvor der er spækket med modeller af
skibe og andet "nips" fra havet. Vanvidet består af en model af
en gigantisk blæksprutte der overfalder en 60 meter lang Moby
Dick hval !!! |
Efter dette diskuterer vi, om vi skal springe sektion tre over, men
da den er nærmeste flugtvej ifølge vores labyrintiske kort, viser sig at
være gennem sektion tre, tager vi turen i rask trav. OK! Lad os bare
indrømme, at vi faldt i flere gange og satte os ned og betragtede dette
overdådige sammensurium af utrolige ting. Det meste af tredje sektion
var helliget automatiske spillemaskiner, dvs, instrumenter, der kunne
spille selv, eller helt almindelige instrumenter, som var forsynet med
Georg Gearløs-anordninger, som spillede på dem. Det hele var ofte
kombineret med smagløse opsætninger, som f.eks. rokokko-værelset, hvor
et helt orkester opførte en symfoni for en samling udstoppede tigre, der
sprang ud af væggene. Vi var målløse ... det er altså ikke noget, man
ser hver dag!
Samlinger af rustninger, "Crown Jewel Gallery med Fabergé æg, læssevis
af porcelænsdukker, over 200 dukkehuse, masser af veteranbiler, damptog,
skydevåben i besynderlige udformninger, flere musikinstrumenter og til
afslutning verdens største karsussel med over 20.000 lys og 269 dyr -
heraf ikke en eneste hest ... vi var lammede af indtryk, da vi kun to
timer efter ankomsten forlod stedet.
Som afslutning købte vi en bog om Alex
Jordan - vi må simpelthen vide, hvad der drev denne mand til at
samle alt det her.
Og så sluttede oplevelsen alligevel ikke helt. Vi havde set i
bogen, som anbefalede stedet, at man kunne se huset på afstand,
så vi holdt ind for at få dette med.
Selve huset var svært at se, men ved hjælp af telelinsen kunne
man komme tættere på, og her blev det uendelige rums
konstruktion afsløret.
|
The Infinity Room ... på afstand |
Historien om "House on the Rock"
og Alex Jordan.
Man undrer sig under besøget i huset over, hvad der
drev en mand til at lave dette ... og ikke mindst ...
hvordan fik han penge til projektet? Her afslører vores
lille bog historien bag det hele.
Alex Jordan Jr. bliver født i 1914 af rige forældre.
Alex Jordan Senior har penge nok, og kan lide at lege
arkitekt. Senior ser meget op til arkitekten Frank Lloyd
Wrigt, som anses for at være den største arkitekt i
USA's historie. Jordan Sr. viser nogle planer for et
japansk inspireret somemhus til Wrigt, der latterliggør
hans planer. Dette motiverer Jordan Sr. og Jr. til
sammen at starte byggeriet af sommerhuset på toppen af
en klippe i Wisconsin.
Fra 1945 varetages byggeriet af Jordan junior og et par
hjælpere, som holder sammen resten af historien. Huset
bliver så specielt, at folk vil besøge det, og den lidt
publicity-sky Alex Jordan Junior prøver at skræmme folk
væk, ved at kræve 50cent i entré. Den første dag i 1959
tjente han 15$ på dette. Faderen, som er
forretningsmand, organiserer nu besøgene, får
journalister til at skrive om huset, og første år tjener
de 5.000$ på at vise huset frem.
Allerede i 1961 er omsætningen oppe på 34.000$.
Nu begynder de mange tilbygninger, og huset omdannes
til en virkosmhed med familiebestyrelse. Stort set alle
indtægter kanaliseres tilbage i tilbygninger, og med
deres eget værksted fremstilles alle udsmykningerne på
området. Den store karussel er f.eks. bygget i
værkstedet vha. store mængder rigtige karusseldyr, som
Alex Junior indkøbte og fik renoveret og ændret.
Til sidst er det blevet til en "samling af samlinger",
og i dag betragtes stedet som en af statens store
attraktioner.
Alex Jordan Jr. solgte et år før sin død hele komplekset
til en ven og forretningsmand i 1988. Jordan havde ingen
børn, så hele arven gik til hans kone og en stor del af
hans medarbejdere.
|
|
Husets stue med udsigt over skoven.
Damernes Toilet ... selv her er der samlinger.
Karusellen med de 20.000 lys i fuldt sving. |
Det var befriende at fortsætte gennem det åbne og nu mere bakkede og
frodige landskab hen over Wisconsin - Dairy Land - Mælkeland, og så
pludselig ender vejen i et T-kryds - noget kommer på tværs - den enorme
flod
... The Mississippi River.
Her var også en del dyreliv. På kort tid så vi kaniner, masser
af fugle med orange vinger og endda en kæmpe vild kalkun. Den er
godt nok stor! Vi kører i lang tid langs floden og stoppede
mange gange for at fotografere.
Ved et af holdestederne stod en masse gamle smadrede
hestevogne. Det virkede lidt underligt. Hvorfor er her gamle
hestevogne? En mand med stråhat og stort skæg er i færd med at
sætte et par børn op i en hestevogn - skulle de på tur? Det går
pludselig op for os, at vi er i Amish-land. Disse religiøse
mennesker, som har afskrevet et hvert fremskridt og stadig lever
uden biler, elektricitet og moderne lægevidenskab. De er stadig
udbredte i Wisconsin. Vi tager ingen billeder - selv om det er
fristende. Dette billede fra Wisconsin er derfor hentet fra
Internettet. |
|
|
Det begynder at blive sent, og vi når
først frem til dagens andet mål i byen Pepin kl. 18. Vi skal et
godt stykke udenfor byen, før vi ser et lille hus, som skulle
have ligget i den store skov. Er det lukket?
Nej, det står tilsyneladende altid åbent, så man kan komme ind
og se, hvor Laura Ingalls blev født i 1867 i "Det lille hus i
den store skov". Skoven er godt nok væk nu, og huset er en kopi
af det oprindelige hus.
Inde i huser er der tegninger, og beskrivelser af familiens tur
på kryds og tværs af det vilde vesten. Laura's far har haft en
rastløs trang til at flytte, så familien er slæbt med gennem 7
stater.
Hanne er vildt begejstret over at opleve dette. Hun har hørt
historierne som barn og har selv læst alle bøgerne højt for
pigerne, da de var små. |
Laura Ingalls Wilder's rejser og bøger.
1) Pepin i Wisconsin. Her fødes Laura i 1867.
Det lille hus i den stor skov
2) I 1869 drager familien mod syd til Missouri
3) I 1870 videre til Kansas. Det lille hus på prærien.
For mange indianere tvinger dem tilbage til huset i
Pepin, hvor de bliver til Laura er 6 år.
5) I 1874 går turen til Walnut Grove i Minnesota.
Det lille hus ved floden.
6) I 1876-77 laves en afstikker tilbage mod øst, og der
returneres til Walnut Grove huset i 1877-79.
9) Familien rejser nu til byen De Smet og bliver der.
Huset ved søen, Den lange vinter,
Byen på Prærien og De gyldne år.
13) 1885: Laura bliver gift med Almanzo Wilder.
De første fire år.
14) 1894: Laura og Almanzo flytter til Missouri. |
|
Udenfor huset møder vi en fanatisk Laura-fan fra området, der
tilsyneladende dyrker TV-serien helt vildt. Vi snakker lidt om serien,
der til hendes store overraskelse jo også har været meget populær i
Danmark.
Nu skal vi se at komme til Minneapolis, hvor vi har book'et hotel.
Vi passerer til vores store overraskelse byen Stockholm - med 97
indbyggere! Her ER svenske flag. På trods af at klokken er over 7 om
aftenen MÅ vi holde ind, og nyde synet af Mississippi, som er enorm. Man
tænker mere sø end flod - så bred er den flere steder.
Da vi nærmer os Minneapolis, forstår vi, hvorfor byen kaldes "The
Twin Cities". Minneapolis ligger så tæt på byen St. Paul, at de to
skylines næsten hænger sammen. Minneapolis er den største by, men St.
Paul er hovedstaden i Minnesota, og vi kan da også se den
karakteristiske Capitol-bygning i horisonten. Vi har travlt, så vi
styrer direkte mod centrum af Minneapolis og vores hotel. Det meste af
byens centrun er ved at blive asfalteret om, og vejene er ud over det et
kaos af ensretninger. Alle gaderne lige omkring hotellet er gravet op,
så det er tæt på umuligt at komme hen til det. Midt i panikken lykkedes
det at komme til at køre IMOD ensretningen én gang ... ikke godt!
Til sidst kom vi ned i hotellets parkeringskælder efter at Hanne var
gået de sidste 100 meter hen til receptionen. Kælderen var så stor, at
det lykkedes os at fare vild, inden vi fandt tilbage til receptionen og
fik vores værelse, som til gengæld var meget lækkert. Da jeg kom op på
værelset. troede jeg, at der var jordskælv - gulvet sejlede under mig.
Det var ren træthed!
|
|
På trods af dette gik vi hen til en
nærliggende fiskerestaurant, hvor Hanne blev ved med at tale om
elgdyrsbøffer - jeg forstod aldrig hvorfor, men vi endte med at
bestille svine-store bøffer, som var perfekte.
Heller ikke denne aften var det noget problem at falde i
søvn!! |
Retur til toppen. |