Tirsdag d. 15 juli 2008: Nu skal vi dykke ... næh ... til Key West!
Pigerne sov længe, mens vi nød stilheden og drak kaffe på
verandaen med udsigt over sand, vand og palmer. Ren tropeidyl! Hanne ringede
til Jyske Bank, og den rare dame var ALT for forstående overfor hendes
problem med, at VISA-kortet bliver afvist. Det er ellers en fin ordning, at
jeg skal betale for alt ... det begrænser ligesom udgifterne lidt ... fnis!
Her var tale om virkelig kvinde-til-kvinde forståelse, så bankdamen ringede
tilbage efter at have kontaktet PBS. Det viste sig, at man "kun" kan købe
for 20.000 kroner pr. måned, og da alle hotellerne var bestilt kort før
afrejsen, var beløbet faktisk brugt, inden vi ankom til USA.
Morgenmaden
var herlige omeletter på Little Italy ved siden af hotellet, men så var
klokken også blevet 11, før vi kørte mod John Pennecamp State Coral Park,
hvor vi håbede på at kunne snorkle. Vi ankom præcis for sent til en
båd-afgang, og næste tur var 14.45, så vi skulle fordrive 2½ time på
stranden. Vi lejede svømmefødder og snorklede lidt fra stranden, men vandet
var temmelig pløret. På stranden pilede en masse Chip & Chap'er rundt omkring os i håb
om at kunne hugge noget spiseligt fra os. Det buldrede hele tiden i det
fjerne, men det virkede som om, at skyerne holdt sig på afstand.
Nu besluttede vi, at vi tage hele turen ud til Key West. Hvis vi
skulle snorkle i morgen, kunne vi ikke også nå helt ud til Key West, så det
måtte blive i dag. Vi var
kun lige nået ud af parken, da uvejret var over os, og regnen piskede ned.
Flotte lyn gik direkte i vandet - GODT AT VI IKKE SAD PÅ BÅDEN NU! På vej
tilbage mod hotellet holdt vi ind et par gange og fotograferede Henry Flagglers gamle broer ved siden af de nye
dele. Dette er "The Overseas Highway" med nummeret US-1. Den
oprindelige bro blev bygget fra 1905 til 1912 af tog-kongen Flaggler, og
over 700 mænd blev dræbt under arbejdet! Dele af denne bro styrtede sammen
under en orkan i 1935, så den er delvist erstattet af nye broer. Her er i
alt 43 broer, og den længste er "The Seven Mile Bridge" på 11 km. Et totalt
vanvittigt projekt. Key West er relativ stor. Vi søgte hurtigt ind i det gamle kvarter og parkerede. Her er enorm hyggeligt med gamle træhuse med verandaer, masser af grønt, og mange træer med røde og violette blomster. Flot og absolut hele turen værd. Det kræver en hel del billeder:
I januar 1898 blev USS Maine sendt til Havanna på Cuba for at
beskytte amerikanske interesser på et tidspunkt, hvor der var opstand
og uro på øen. Om aftenen den 15. februar indtraf der en voldsom
eksplosion på USS Maine, da hovedparten af skibet krudtbeholdning
sprang i luften. Den forreste tredjedel af skibet blev sprængt bort
og resten sank hurtigt. Som følge af eksplosionen døde 224 mænd.
Kaptajnen og de fleste officerer overlevede dog, da de opholdt sig i
agterskibet. Eksplosionen blev således tilskrevet det spanske styre
på Cuba, og den blev en udløser for den spansk-amerikanske krig i
april 1898 under mottoet: "Remember the Maine! To hell with Spain!".
Mange efterfølgende undersøgelser har sået tvivl om grunden til
eksplosionen, så måske var dette endnu en krig, som blev startet på
et tvivlsomt grundlag.
Udenfor kirkegården så vi restauranten "Mangia Mangia", som vi
overvejede at vende tilbage til og spise pasta. efter at have vekslet flere
mønter og fodret parkometeret igen, gik vi en tur til Mallory Square og
havnen, som er det egentlige samlingspunkt på Key West, hvorfra man "bare
skal" se solnedgangen.
Mallory Square var absolut meget livligt ... grænsende til
gedemarked, så vi foretrak absolut de hyggelige veje i de maleriske
kvarterer i byen. Efter maden måtte vi lige køre forbi Hemingways hus, så vi
kunne sige, at vi havde set det. Der var mange "Hemingway-referencer" i
byen, og var vi kommet en uge senere, så kunne vi have overværet den årlige
"Hemingway Look-alike" konkurrence. Et værtshus reklamerede også med, at
Hemingway havde brugt en DEL tid på stedet.
|